Culture is King.
Mis-hires (werknemers die niet presteren zoals verwacht) zijn een groot probleem voor organisaties, wat tot aanzienlijke financiële en operationele gevolgen kan leiden. Een van de meest voorkomende oorzaken van een mis-hire is de mate van het aanpassingsvermogen op de bestaande werkcultuur. Een nieuwe werknemer kan inhoudelijk nog zo goed zijn, als hij deze kennis niet goed kan overbrengen binnen het team en de organisatie, wat blijft er dan nog van die kennis en toegevoegde waarde over.
Leadership IQ voerde een drie jaar durend onderzoek uit onder 5.214 managers in 312 organisaties, waarbij meer dan 20.000 werknemers werden aangenomen. Over een periode van 18 maanden bleek dat 46% van deze aanwervingen niet succesvol was. verkeerde aanwervingen. Dat is een duizelingwekkend aantal, 1 op 2, maar meer nog, het onderzoek toonde ook aan dat slechts 19% van alle aanwervingen uiteindelijk een succes blijkt te zijn, dat wil zeggen dat slechts 1 op de 5 aanwervingen uiteindelijk zal slagen!
Een nieuwe werknemer kan vakinhoudelijk bijleren en slimmer worden,
maar zijn of haar mate van adaptiviteit op de bestaande cultuur blijft vaak onveranderd.
De kosten van een mis-hire omvat verschillende factoren, zoals wervingskosten, training, verloren productiviteit en mogelijke schade aan het moreel van het team en de relaties met klanten. Het is daarom van cruciaal belang om robuuste wervingsprocessen te implementeren om het risico op mis-hires en de bijbehorende kosten te minimaliseren.
Het inhuren van een medewerker die uitblinkt in het aanpassen aan de cultuur, in plaats van alleen maar een specialist met technische vaardigheden, is vaak een slimme beslissing, vooral in functies waarin samenwerking, teamwerk en culturele aansluiting cruciaal zijn voor succes.